maandag 2 februari 2009

Lesvoorbereidingsformulier Het ontwerpen van Sarcofagen en Piramides

Voorbereiding:

Als je deze les gaat geven moet je aan de begin van de week zeggen dat de leerlingen kranten, flessen en dozen meenemen, aangezien je veel kranten nodig hebt en je wilt niet dat er te weinig materialen zijn als je de les geeft. Beter te veel dan te weinig. Je zou het op bord kunnen schrijven of een brief naar huis kunnen geven.


Je maakt van tevoren ook groepen van drie of vier leerlingen, een heterogene groep, dus leerlingen met verschillende niveaus. Zorg dat de leerlingen die veel met elkaar omgaan, niet bij elkaar in de groep zitten, het is goed om met andere leerlingen een keertje samen te werken.

Materialen:

  • Kranten
  • Behangerslijm
  • Plakkaatverf in verschillende kleuren
  • Karton
  • Kwasten
  • Oude Flessen
  • Dozen
  • Potjes water
  • Föhns
    Hiërogliefen blad (zie de les hiërogliefen)
  • PowerPointpresentatie

Doelen voor de leerlingen:

  • Het leren samenwerken met andere leerlingen dan met vrienden/vriendinnen.
  • De leerlingen oefenen met het papier-machén.
  • De leerlingen leren een sarcofaag te vormen met papier-maché.
  • De leerlingen leren te werken met ruimtelijke oriëntatie.
  • De leerlingen oefenen met meetkunde, aangezien ze een piramide op schaal moeten maken.
  • De leerlingen verkennen de Egyptische kleuren.

Inleiding:

Er wordt een PowerPointpresentatie aan de leerlingen laten zien en een filmpje. In de presentatie wordt er laten zien dat de Egyptenaren vroeger geloofde dat als je overlijdt, je naar het hiernamaals gaat. Maar je kan niet zomaar naar het hiernamaals. Je moest in een gemummificeerd worden en in een sarcofaag begraven worden.

De leerkracht:

In de PowerPoint wordt het filmpje laten zien en daarin wordt alles uitgelegd. De leerkracht vult hier en daar een aantal dingen aan. In de PowerPointpresentatie worden de producten die je mag gebruiken en de technieken voor de opdracht weergeven. De leerkracht kan nog zijn/haar eigen aanvullingen inbrengen.

Papier-machén: Je legt de leerlingen uit hoe ze moeten papier-machén tijdens de PowerPointpresentatie. Voor het papier-machén laat je de leerlingen de laagjesmethode gebruiken. De laagjesmethode is het eenvoudigst om mee te beginnen. Het verscheuren van de krant laat je zien aan de leerlingen. Scheur een krant in smalle repen in de lengterichting van de krant. Scheur de repen vervolgens in kleinere stukjes. Gescheurde stroken krantenpapier worden aan beide zijden bedekt met behangplaksel en in een aantal lagen over een mal geplakt. Je moet de leerlingen uitleggen dat ze de stroken over elkaar heen moeten leggen, zodat ze elkaar overlappen.

De leerlingen:
De leerlingen bekijken de PowerPointpresentatie en stellen erover vragen als ze deze hebben.

Kern:

De opdracht: de leerlingen gaan in groepjes van drie/vier aan het werk. De leerlingen worden al eerder door de leerkracht verdeeld in groepjes. Ze gaan een piramide bouwen en in die piramide komt een sarcofaag. In groepen van 3 of 4 klasgenoten gaan ze aan de slag met het maken van een piramide en een sarcofaag.

De leerkracht:
Als leerkracht herinner je de leerlingen aan het gebruik van verschillende kleuren en versieringen en een zwart of groen gezicht. Je loopt rond door de klas en zorgt dat de leerlingen vragen kunnen stellen als dat nodig is en ze dan kunt helpen. Als er binnen in een groepje niet goed wordt samengewerkt, ben jij er als leerkracht om het groepje op het goede pad te brengen.

De leerlingen:
De leerlingen gaan samen aan de slag met het maken van de sarcofaag en de piramides. Ze mogen van alles gebruiken en hun eigen fantasie gebruiken, zolang ze zich aan de voorwaarden houden.

Afsluiting:

De leerlingen ruimen per groepje al hun eigen spullen op. Vervolgens kunnen de groepjes hun ontwerp presenteren aan de andere leerlingen in de klas.

De leerkracht:
De leerkracht houdt toezicht terwijl de leerlingen de spullen opruimen en zorgt ervoor dat het systematisch wordt opgeruimd. Daarna zorg je ervoor dat de tafels en stoelen weer op de juiste plaats staan en dat iedereen rustig zit. Je zorgt ervoor dat iedereen naar de andere ontwerpen kijkt.

De leerlingen:
De leerlingen ruimen de spullen die zij hebben gebruikt op en kunnen dan een korte presentatie houden over hun ontwerp. Zij luisteren en bekijken de ontwerpen van de andere leerlingen.

Suggestie voor een vervolgles:

Nadat de leerlingen de piramides en sarcofagen kun je een archeologie les geven. Om te beginnen leg je de leerlingen uit wat archeologie is en wat het inhoudt voor de ontdekkingen uit Egypte. Als het dan droog weer is en het zand uit de zandbak niet nat is, kun je de sarcofagen begraven en net doen of ze zelf archeologen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten