Egyptisch Rekenen
Voorbereiding:
Zorg ervoor dat u van te voren heeft gekeken of de PowerPoint presentatie het goed doet en dat u weet wat u moet vertellen aan de leerlingen bij de dia’s. Zorg ervoor dat u voor alle leerlingen een informatieblad en een werkblad heeft. De leerlingen moeten de opdrachten van het werkblad op gelinieerde blaadjes maken, dus zorg ervoor dat de leerlingen genoeg blaadjes hebben. Eventueel kunt u ook voor kladblaadjes zorgen voor het uitrekenen van de sommen.
Materialen:
· Beamer met laptop of digibord
· PowerPoint presentatie Egyptisch rekenen
· Reken les informatie
· http://www.greatscott.com/hiero/numbers.html (nakijken schrijfwijze getallen)
· Informatieblad Egyptisch rekenen (voor elke leerling 1 of per 2 leerlingen)
· Werkblad Egyptisch rekenen (voor elke leerling 1)
· Antwoordenblad werkblad Egyptisch rekenen (eventueel een aantal voor snelle leerlingen)
· Gelinieerde A4’tjes (voor elke leerling 5 stuks)
· Kladblaadjes
· Potlood en gum
Doelen voor de leerlingen:
· De leerlingen hebben kennis van het Egyptisch rekenen.
· De leerlingen kunnen de getallen in het Egyptisch schrijven.
· De leerlingen kunnen de sommen op de Egyptische wijze uitrekenen.
Inleiding:
De leerlingen krijgen een PowerPoint presentatie te zien. Deze gaat over hoe de mensen rekenen in het Egyptisch. De dia’s bestaan uit plaatjes met een titel erboven.
De leerkracht:
In de PowerPoint staan plaatjes met een titel erboven. De leerkracht moet de plaatjes aan de leerlingen uitlichten. Bij dia’s 2 en 3 legt u aan de leerlingen uit wat de schrijfwijze van de getallen is. Laat zien op het bord hoe ze worden gemaakt. Ook kunt u eventueel een aantal leerlingen de getallen op het bord laten maken. Dia 4 gaat over het optellen. Het optellen gaat heel makkelijk: alles wordt op een hoop gegooid en de 10 eenheden worden vervangen door een tiental etc. Leg ook uit wat het plusteken is. Als de voeten in de schrijfrichting staan wordt er opgeteld, als ze tegen de schrijfrichting staan wordt er afgetrokken. Dia 5 gaat over het aftrekken. De manier die de Egyptenaren gebruikten is het tegenwoordige rijgen. Het kleinste getal vul je aan tot het grootste getal, net als het rekenen met geld. Op de dia ziet u de uitleg hiervan. Dan krijgt u een dia over het vermenigvuldigen. De Egyptenaren konden niet op onze manier vermenigvuldigen, maar deden dit d.m.v. verdubbelen. Je neemt het grootste getal en die ga je verdubbelen. Het aantal keer dat het verdubbeld is, moet op het kleinste getal uitkomen. De verdubbelde uitkomsten die daarbij horen tel je bij elkaar op en dan krijg je het antwoord. De dia daarna gaat over delen. Ook hierbij gebruikten de Egyptenaren het verdubbelen. Maar hierbij neem je het kleinste getal. De verdubbelde uitkomsten moeten bij elkaar het grote getal zijn. Het aantal keren verdubbelen die daarbij horen, tel je bij elkaar op en dan krijg je het antwoord. De laatste dia is de afsluiting.
U kunt de uitleg nog een keer nalezen in het document ‘Reken les informatie’.
De leerlingen:
De leerlingen bekijken de PowerPoint presentatie en stellen erover vragen als ze deze hebben. Er kunnen eventueel leerlingen naar voren komen om iets voor te doen op het bord.
Kern:
De leerlingen maken met behulp van het informatieblad, het werkblad. De antwoorden schrijven ze op aparte blaadjes. Ze mogen ook kladblaadjes gebruiken voor het uitrekenen van de sommen.
De leerkracht:
U zorgt ervoor dat alle leerlingen een werkblad, informatieblad, schrijfblaadjes en kladblaadjes hebben. U legt kort uit wat de bedoeling is bij de opdrachten van het werkblad. Als het aantal sommen voor uw klas teveel is kunt u zeggen dat ze van elk rijtje minimaal 1 som hebben gemaakt.
De leerlingen:
De leerlingen maken het werkblad. Ze mogen een kladblaadje gebruiken als dat nodig is bij het uitrekenen van de sommen. Ze schrijven hun antwoorden op een apart schrijfblaadje. Bij de laatste opdacht wisselen de leerlingen hun sommen uit met hun buurman/-vrouw. Snelle leerlingen zouden eventueel hun eigen werk kunnen nakijken. Ook kunt u tegen hen zeggen dat ze nog meer sommen bedenken voor elkaar. Langzame leerlingen kunnen eventueel minder sommen maken, zodat ze van alles wel iets hebben gedaan.
Afsluiting:
De leerlingen leveren hun schrijfblaadjes in als u dat zegt en alles wordt opgeruimd.
Óf u kijkt samen met de leerlingen de (helft van de) antwoorden na. Dit kan bijvoorbeeld door de schrijfwijze zelf te laten nakijken met behulp van het digibord: u start de site op waar u de getallen kunt nakijken op de schrijfwijze en samen met de leerlingen kijkt u de schrijfwijze na. Dan kunt u de schrijfblaadjes laten inleveren en alle andere spullen op laten ruimen.
De leerkracht:
U houdt toezicht op de klas terwijl er wordt opgeruimd.
Óf u start de site op voor het nakijken van de schrijfwijze van de getallen en samen met de leerlingen kijkt u de schrijfwijze na. Daarna houdt u toezicht op de klas terwijl er wordt opgeruimd.
De leerlingen:
De leerlingen ruimen hun spullen op en leveren hun schrijfblaadjes in.
Óf de leerlingen kijken eerst zelf de schrijfwijze van de getallen na door middel van het digibord. Daarna ruimen ze hun spullen op en leveren ze hun schrijfblaadjes in.
Suggestie voor een vervolgles:
Als u ervoor had gekozen om de leerlingen niet alle sommen te laten maken, kunt u de volgende les de overige sommen laten maken.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten