Je gaat op ontdekkingsreis door het oude Egypte. Alle opdrachten staan genummerd in het oud Egyptische schrift. Om je nog even te helpen hiermee staat onderaan de cijfers nog een keer uitgelegd. Onthoud ze goed want je gaat ze nog vaak nodig hebben. Alle antwoorden van de opdrachten moet je noteren in het antwoordendocument in Word. Als je op onderstaande link klikt word je daarnaar doorverwezen. Alle
websites waar je informatie vanaf haalt moet je noteren bij de bronnen onderaan elke opdracht. Je mag bij geen elke opdracht wikipedia gebruiken. Veel plezier en succes!
Cijfers onder de tien worden weergegeven door verticale streepjes. En het cijfer 4 is: |
Voor het cijfer 10 gebruiken de Egyptenaren een boogje voor 100 een krul en voor 1.000 een lotusplant. |
De Egyptenaren zetten de grotere getallen voor de kleinere getallen, |
Opdracht
Het oude Egypte heeft bestaan van ongeveer 2700 voor Christus tot ongeveer 400 voor Christus. De heerser over het oude Egypte werd Farao genoemd. De burgers van het land beschouwde de farao als een god. Dat kwam omdat hij gezien werd als de zoon van Ra. De Farao stond aan het hoofd van het leger en deed uitspraken in rechtszaken. Er waren niet alleen mannelijke Farao’s er hebben ook vrouwelijke Farao’s geregeerd.
Vraag:
Zoek op internet Farao’s die geregeerd hebben over Egypte. Schrijf de namen in het antwoordenblad en wat extra informatie die over de Farao’sheb kunnen vinden.
Opdracht
Je hebt net kennis gemaakt met een aantal Farao’s. Zij waren de baas over het oude Egypte. Maar dat konden zij niet alleen. Door wie werden zij geholpen en hoe zit het met de maatschappij.
Vraag :
Zoek op internet hoe de regering van het oude Egypte eruitzag en vergelijk dat met de regering die wij nu in Nederland hebben.
Vraag :
Zoek op wat voor maatschappij er in het oude Egypte was. Je kunt kiezen uit: standenmaatschappij of klassenmaatschappij. Geef ook uitleg bij je antwoord.
Opdracht
Je weet nu dat de farao’s het land regeerde en dat zij geholpen werden door het bestuur wat werd geleid door een vizier. Je weet ook dat het oude Egypte een standenmaatschappij was. Maar hoe zit het eigenlijk met de andere mensen in het land?
Vraag:
Zoek informatie over het dagelijks leven van de gewone burgers van het oude Egypte. Zoek informatie over school, kleding, ontspanning, hoe zag het gezin eruit, de huizen en waarvan ze leefde. Misschien vind je nog wel meer informatie. Dat mag je ook opschrijven bij deze opdracht.
Opdracht
In het dagelijks leven van alle Egyptenaren speelt de Nijl een grote rol. Zij zorgt ervoor dat er vruchtbare grond aanwezig is waarop de Egyptenaren hun producten op verbouwen. De Nijl was en is nog steeds erg belangrijk voor de Egyptenaren.
Vraag:
Vul deze tabel over de Nijl zo compleet mogelijk in. (de tabel staat ook op je antwoordenblad) Gebruik
daarvoor deze 3 sites:
http://www.travelmarker.nl/bestemmingen/afrika/egypte/bezienswaardigheden/nijl.htm
http://www.iselinge.nl/Scholenplein/pabolessen/01022eegypte/ligging.htm
http://www.landvandefaraos.nl/
Nijl | Informatie: |
Lengte: | |
Oorsprong: | |
De rol van de Nijl voor de Egyptenaren vroeger: | |
dieren | |
planten | |
Welke rivier zorgde voor de overstroming: | |
De rol van de Nijl voor de Egyptenaren nu: |
Opdracht
Het geloof wat de Egyptenaren hadden was een natuurgodsdienst. Dit kwam omdat zij geloofden dat natuurverschijnselen ontstonden door de goden en godinnen. De goden en godinnen waren daarom ook heel belangrijk voor de Egyptenaren. Alle goden hadden hun eigen taak en elke stad had zijn eigen beschermgod.
Vraag:
Zoek op internet de 12 belangrijkste goden en godinnen op. Schrijf de namen van de goden/godinnen op je antwoordvel. Schrijf daarachter wat hun taak is.
Vraag :
Zoek bij elke god en godin een plaatje en plak het plaatje achter de namen. De sites waarvan je de plaatjes heb gehaald hoef je niet te vermelden bij de bronnen.
Opdracht
Behalve dat de Egyptenaren geloofde in goden en godinnen, geloofde zij ook in leven na de dood. Dit was ook belangrijk onderdeel van hun geloof. De dachten dat als zij dood waren er een aangenaam leven op hun wachten in het hiernamaals. Voordat de doden worden toegelaten in het hiernamaals moesten ze eerst het dodenoordeel goed doorstaan.
Vraag:
Zoek op hoe het dodenoordeel in zijn werk ging.
Opdracht
Je hebt net opgezocht wat er met de zielen van de overledene Egyptenaren gebeurde. Het oude Egypte staat bekend om zijn mummies. Mummies zijn de lichamen van overledene Egyptenaren. Om van een lichaam van een
overledene een mummie te maken was tijd nodig en mensen die wisten hoe een mensenlichaam in elkaar zat.
Vraag:
Zoek op internet op hoe het mummificeren in zijn werk ging en noteer dat in stappen op je antwoordenblad.
Opdracht
Misschien heb je bij de vorige opdracht informatie gevonden over het versieren van de mummies of de Canopische kruiken. De Egyptenaren maakte vooral kunst om tijd te trotseren. Ze hadden verschillenden onderdelen in kunst.
Vraag :
Zoek de 6 verschillende onderdelen van de oud Egyptische kunst.
Vraag :
Zoek bij de verschillende onderdelen van kunst voorbeelden bij. Dit mogen
ook plaatjes zijn!
Opdracht
Je hebt bij de vorige opdracht gevonden dat architectuur ook een onderdeel is van de oud Egyptische kunst. Bij de voorbeelden ben je waarschijnlijk gekomen met het antwoord Piramide. Als je iets anders had maakt dat niet uit.
Vraag :
Waarom werden er piramides gebouwd en voor wie waren ze?
Vraag :
Zoek op aan welke eisen een piramide moest doen.
Vraag :
Bekijk het volgende filmpje en schrijf dan in je antwoordenblad op hoe
piramides gebouwd werden.
Opdracht 10:
De Egyptenaren hadden ook hun eigen schrift en eigen papier. De naam van
het schrift is Hiërogliefen. De naam is afgeleid van twee
Griekse woorden: hiëros 'heilig' en glypho 'in steen gebeiteld'.
Het is het eerste schrift wat de Egyptenaren hadden.
Vraag :
Hoe heten het papier waarop de Egyptenaren schreven en waar was het van
gemaakt?
Vraag :
Zoek op internet op hoe de geschiedenis van het Hiërogliefenschrift
is verlopen.
Afsluiting:
Zo dit was je ontdekkingsreis door het oude Egypte. Hopelijk heb je veel geleerd en alles onthouden. Ik hoop ook dat je het naar je zin heb gehad op je ontdekkingsreis.Je print het antwoordenblad uit en levert het in bij de juf, zodat die hem na kan kijken. Sluit dit programma af en het antwoordenblad mag
je ook sluiten. Je hoeft niet op te slaan!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten