maandag 2 februari 2009

Lesvoorbereidingsformulier Google Earth


Google Earth

Voorbereiding:
Zorg dat alle computers aanstaan en op alle computers Google Earth aanwezig is. En de internetverbinding aanstaat of aanwezig is.

Materialen:
  • Beamer/smartbord
  • Laptop/computer
  • Computers voor alle leerlingen
  • Les in Google Earth
  • Antwoordenblad


Doelen voor de leerlingen:

  • De leerlingen krijgen kennis van het Oude Egypte.
  • De leerlingen krijgen achtergrondinformatie over het Oude Egypte
  • De leerlingen leren te zoeken op internet.

Inleiding:

In de inleiding praat je met de leerlingen over wat ze al weten van het Oude Egypte.

De leerkracht:

Je kan om de aandacht van de leerlingen te krijgen een beeldje of een ander voorwerp uit het Oude Egypte neerzetten voorin de klas. Om de voorkennis los te maken bij de leerlingen prikkel je de leerlingen door vragen te stellen. Zoals: wat weet je van het Oude Egypte, wie was de baas over het Oude Egypte, wat is er bewaard gebleven van het Oude Egypte enz. Vraag ook door als leerlingen antwoord geven op een vraag zodat je nog meer informatie uit de leerlingen krijgt en andere leerlingen worden gestimuleerd.

De leerlingen:
De leerlingen luisteren naar elkaar en geven antwoord op de vragen die zij weten te beantwoorden. Het is de bedoeling dat ze allemaal actief meedoen.


Kern:
Hierin leg je uit hoe je op internet moet zoeken en wat de bedoeling is van de opdracht. Beamer/smartbord met computer nodig.


De leerkracht:

Aan de leerlingen vraag je of ze weten hoe je op internet iets snel en handig kunt opzoeken. Dit laat je het leerling die het weet voordoen. Is er niemand die het weet ga je het zelf uitleggen. In Google kun je veel informatie vinden, soms te veel. Als je de zoekterm tussen “” zet zoekt Google al gerichter. Met korte kernpunten kan je ook meer vinden dan met lange zinnen. Laat alles wat je doet aan de leerlingen zien, zodat ze het ook snappen. Laat dan zie hoe je de opdracht opstart in Google Earth. Leg kort uit wat de bedoeling is en laat ze dan aan de slag gaan.

De leerlingen:

Luistert naar andere leerlingen of naar de leerkracht. Let goed op tijdens de uitleg en gaat na de uitleg zelf aan de slag.

Afsluiting:

Nu gaan de leerlingen zelf aan de slag met de opdrachten en de leerkracht loopt rond om te helpen.

De leerkracht:

Loopt rondjes en kijkt bij de leerlingen of alles lukt. Als een vraag bij meerdere leerlingen niet te vinden is, dan is het slim om hem gezamenlijk op te zoeken. Hou ook de tijd in de gaten, zodat de leerlingen niet te lang achter de computer zitten, en haal ze om het kwartier even van hun stoel om hoofd, schouders, knie en teen of een andere beweegspelletje te doen.

De leerlingen
:

Zijn druk bezig met de opdrachten en vragen hulp aan de leerkracht zodra iets niet te vinden is. Als het tijd is voor een beweegspelletje doen ze allemaal mee.

Suggesties vervolglessen:

Als de leerlingen het leuk vonden om met een Earthquest te werken kun je vaker met een Earthquest werken. Deze is te vinden op de site http://www.earthquest.nl/. Of je kunt er zelf een maken, de informatie daarvoor vind je ook op dezelfde site. Als de leerlingen het moeilijk vonden om informatie op te zoeken op internet kun je daar nog een apart les voor maken. In de les laat je de leerlingen kennis maken met hoe je moet zoeken op internet en maakt hier ook allemaal opdrachten aanvast.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten